Kolektory: jak się z nimi komunikować

Długi nie tolerują opóźnień. Jeśli zwlekasz ze spłatą kredytu i odsetek od niego, windykatorzy mogą dołączyć do sprawy, która zdecydowanie przekonuje cię do płacenia rachunków. Mówimy, jak sprawić, by komunikacja z nimi, jeśli nie przyjemna, była konstruktywna.

Windykator to specjalista od zwrotu zaległych długów. Pożyczkodawcy przyciągają windykatorów, jeśli nie spłacisz długu lub nie dokonasz obowiązkowych płatności na czas. Czasami windykator działa po prostu jako agent na zlecenie pożyczkodawcy, mocno przypominając o spłacie pożyczki. A czasami może wykupić swój dług — a następnie będzie próbował odzyskać zaległe długi już na swoją korzyść.

Nie powinieneś bać się legalnych kolekcjonerów. Nie zastraszają dłużnika, aby spłacił pożyczkę za wszelką cenę, a jedynie opisują możliwe perspektywy i razem z Tobą szukają sposobu na rozwiązanie problemu zadłużenia. Ale nadal warto przestrzegać kilku zasad komunikacji z kolektorami.

Negocjuj bezpośrednio z pożyczkodawcą — wtedy nie będziesz musiał zapoznać się z kolekcjonerem

W życiu oczywiście wszystko się dzieje. Z powodu spóźnionej wypłaty, choroby lub po prostu zapomnienia możesz przegapić termin spłaty pożyczki. Jeśli zdasz sobie sprawę, że z obiektywnych powodów nie będziesz w stanie spłacić długu na Czas, skontaktuj się z pożyczkodawcą. Najlepiej z góry, zanim spóźnisz się z płatnością i zrujnujesz w ten sposób swoją historię kredytową. Możesz na przykład poprosić o odroczenie lub restrukturyzację pożyczki — zmienić terminy i kwoty płatności. Bank oczywiście nie jest do tego zobowiązany, ale może się z tobą spotkać.

Jeśli nadal spóźniłeś się z płatnością, a przedstawiciele banku, organizacji mikrofinansowej (MIF) lub spółdzielni konsumenckiej (CPC) już dzwonią do ciebie, aby znaleźć przyczynę opóźnienia i ostrzec o karach, szczerze wyjaśnij swoją sytuację. Nie bój się rozwiązywać problemów bezpośrednio — zarówno ty, jak i pożyczkodawca lepiej sobie radzisz bez angażowania specjalnie przeszkolonych osób. Unikniesz niepotrzebnych kar i kar, które kapią za każdy dzień opóźnienia, a ponadto — stresu związanego z presją psychiczną.

Sprawdź kolektor w rejestrze państwowym

Jeśli ukryjesz się lub wytrwasz i nie zapłacisz, pożyczkodawca może zwrócić się do windykatora. Jednocześnie pożyczkodawca - czy to bank, MIF, PDA, czy osoba prywatna — w ciągu 30 dni roboczych jest zobowiązany poinformować Cię, że zatrudnił windykatora. Jeśli pożyczkodawca sprzedał twój dług windykatorowi,powinieneś otrzymać powiadomienie o cesji roszczeń.

Pożyczkodawca może przyciągnąć tylko jedną agencję windykacyjną. Jeśli kolekcjoner dzwoni do ciebie, a oficjalny list jeszcze nie dotarł, najpierw sprawdź, czy to oszust. Zgodnie z prawem tylko przedstawiciel agencji windykacyjnej, która znajduje się w rejestrze państwowym, może komunikować się z Tobą w sprawie zaległych długów. Ale możesz też odmówić komunikacji z nim, dopóki nie otrzymasz oficjalnego powiadomienia.

Poznaj zasady, według których powinny działać kolektory

Do niedawna kolekcjonerzy stosowali wobec dłużników prawie wszelkie środki oddziaływania psychologicznego, a czasem dochodziło do fizycznego. Ich zachowanie nie było w żaden sposób regulowane. Ale od stycznia 2017 r.weszło w życie prawo, które jasno określa, co mogą zrobić, a czego nie. Teraz kolektory muszą być bardzo poprawne i uprzejme.

Główna zasada: Kolektory nie mogą być uciążliwe, a tym bardziej wyrządzić ci żadnej szkody. Jeśli poczujesz nadmierne naciskanie-jest to wyraźny znak, że kolektor przegina kij.

Kolektor może

  •  Dzwonić do ciebie:
8:00-22: 00 w dni robocze oraz 9: 00-20: 00 w weekendy i święta;

nie częściej niż raz dziennie, dwa razy w tygodniu i osiem razy w miesiącu

Windykator musi koniecznie podać swoje imię i nazwisko oraz nazwę wierzyciela, którego reprezentuje.

  •  Wysyłaj wiadomości telegraficzne, tekstowe i głosowe:
8:00-22: 00 w dni robocze oraz 9: 00-20: 00 w weekendy i święta;

nie częściej niż dwa razy dziennie, cztery razy w tygodniu i 16 razy w miesiącu

Komunikaty powinny zawierać nazwę wierzyciela i nazwę windykatora, numer telefonu kontaktowego oraz przypomnienie o zaległym zadłużeniu — bez określania jego wielkości i struktury.

  •  Widywać się z tobą nie więcej niż raz w tygodniu.
  •  Komunikuj się z krewnymi lub osobami trzecimi:
jeśli wyraziłeś na to pisemną zgodę (mogłeś ją podpisać, gdy zaciągnąłeś pożyczkę lub pożyczkę), a bliscy nie wyrazili sprzeciwu

Twoja rodzina i przyjaciele mogą w każdej chwili odmówić dalszej komunikacji z kolekcjonerem — nawet ustnie, podczas rozmowy telefonicznej z nim. Jeśli chcesz wycofać swoją zgodę na interakcję z osobami trzecimi, musisz wysłać wierzycielowi lub kolekcjonerowi oświadczenie: za pośrednictwem notariusza, listem poleconym z powiadomieniem lub osobiście pod pokwitowaniem.

Twoja umowa z pożyczkodawcą mogła zawierać inne sposoby lub częstotliwość relacji z kolekcjonerem, ale zawsze masz prawo z nich zrezygnować.

Kolektor nie może

  •  Ukryj swój numer telefonu i adres e-mail
  •  Wywierać presję psychiczną, a tym bardziej poniżać
  •  Podanie nieprawdziwych informacji: dotyczących kwoty długu i terminu spłaty; postępowanie przed sądem i postępowanie karne
Nawet jeśli windykator wykupił dług, warunki pożyczki lub pożyczki — kwota długu, odsetki, kary i kary — pozostają takie same. Ale możesz je obniżyć, zawierając nową umowę już z kolekcjonerem.

  •  Oszukiwać co do swojego statusu: deklarować przynależność do organów państwowych
  •  Ujawnianie informacji o Tobie i Twoim zadłużeniu osobom trzecim, w tym w Internecie lub w inny sposób publiczny
  •  Używać siły fizycznej lub technik zagrażających życiu i zdrowiu lub zagrażać tym
  •  Niszczenia lub uszkadzania mienia lub zagrażania temu
Jeśli kolekcjoner naruszył te zasady i swoimi działaniami spowodował straty dla Ciebie lub Twoich bliskich lub po prostu szkody moralne, organizacja windykacyjna grozi grzywną w wysokości do 2 milionów rubli.

Gdzie narzekać?

Jeśli uważasz, że bank, MIF lub KPCh naruszyły Twoje prawa, na przykład nie poinformowały Cię na czas, że przekazały twój dług kolekcjonerowi, wyślij skargę do Banku Rosji za pomocą specjalnego formularza.

Jeśli masz pewność, że kolekcjonerzy naruszają Twoje prawa, skontaktuj się z Federalną Służbą komorniczą.

Jeśli chodzi o poważne naruszenia, takie jak zagrożenia życia i zdrowia, napisz oświadczenie na policję.

W jakich przypadkach nie mogę żądać długu?

Nikt nie może żądać od Ciebie spłaty długu, jeśli:

  •  leczenie w placówce szpitalnej;
  •  zostali pozbawieni lub ograniczeni w niej;
  •  osoba niepełnosprawna pierwszej grupy;
  •  lub małoletni (z wyjątkiem sytuacji, gdy sąd lub organ opiekuńczy i opiekuńczy uznał cię za całkowicie niezdolnego do pracy-wyemancypowanego nieletniego).
Ale wszystkie te przypadki wymagają potwierdzenia. A poza tym dług sam w sobie nigdzie nie znika, grzywny i kary nadal go zwiększają. Tak, nikt nie będzie Cię nudził telefonami i listami, ale twoi wierzyciele nadal mogą odzyskać od Ciebie dług przez Sąd.

Jeśli rozpoczniesz postępowanie upadłościowe, twoja komunikacja z wierzycielami i windykatorami zostanie automatycznie zakończona. Wszystkie kwestie związane z długiem rozstrzyga zarządca finansowy, którego wyznaczy Sąd Arbitrażowy. O tym, jak oficjalnie ogłosić się niewypłacalnym, przeczytaj artykuł o bankructwie osobistym.

Nie chcę rozmawiać z kolektorem. Co robić?

Możesz wysłać wierzycielowi lub windykatorowi oświadczenie, że nie chcesz się z nimi komunikować lub będziesz wchodzić w interakcje tylko za pośrednictwem swojego przedstawiciela — adwokata. Możesz zrezygnować z interakcji z pożyczkodawcą lub windykatorem po czterech miesiącach od opóźnienia płatności.

Wyślij taki wniosek za pośrednictwem notariusza, listem poleconym z powiadomieniem lub przekaż go osobiście pod pokwitowaniem. W przypadku nieprawidłowego sporządzenia dokumentu adresat jest zobowiązany w ciągu 10 dni od otrzymania wniosku wyjaśnić, jak go poprawnie sporządzić.

W takim przypadku musisz zrozumieć: jeśli odmówisz komunikacji, pożyczkodawca skieruje sprawę do sądu. A jeśli sąd zdecyduje, że pożyczka lub pożyczka nadal musi zostać zwrócona, to nie kolekcjonerzy zajmą się sprawą, ale komornicy. I nie będzie można się z nimi zgodzić. Mają prawo przejąć twoje konta, opisać nieruchomość i sprzedać, aby spłacić twoje długi.

Pomysł powierzenia uregulowania swoich długów prawnikowi lub specjalnemu mediatorowi może wydawać się atrakcyjny — często nazywają siebie antykolektorami lub "dłużnikami". Ale ten pomysł warto dokładnie rozważyć.