Jak sporządzić spadek

W jakich przypadkach możesz ubiegać się o spadek i jak go prawidłowo sporządzić? Dajemy instrukcje krok po kroku, co należy zrobić, aby wejść w swoje prawa.

Kto może liczyć na spadek?


Wszystko zależy od tego, czy dana osoba pozostawiła Testament. Ponadto dokument ten musi być poświadczony przez notariusza, aby był legalny. Jednak nie wszyscy zostawiają Testament.

Nie ma Testamentu

W tym przypadku spadek jest rozdzielany zgodnie z prawem, to znaczy według kolejności zgłoszeń według stopnia pokrewieństwa.

Pierwszymi kandydatami do spadku są najbliżsi krewni: dzieci, rodzice, małżonek lub małżonek. Są również nazywani spadkobiercami pierwszego etapu.

Równocześnie z nimi prawa do nieruchomości mogą zgłaszać osoby, które były na utrzymaniu osoby przez co najmniej rok przed śmiercią.

Drugi etap to siostry i bracia oraz dziadkowie. W sumie siedem kolejek.

Jeśli są spadkobiercy pierwszej kolejki, wszystko jest podzielone między nich. Jeśli tak nie jest, spadek jest dzielony między uczestników drugiej kolejki. Jeśli nie ma kandydatów drugiej kolejki, rozważana jest trzecia Kolejka — i tak dalej. Krewni z tej samej linii otrzymują spadek w równych częściach. Osoby pozostające na utrzymaniu dołączają do dowolnej kolejki.

Testament jest

Osoba ma prawo przekazać swój majątek każdemu, nawet kotu - jak projektant mody Karl Lagerfeld. W testamencie możesz uwzględnić przyjaciół, współpracowników, a nawet organizacje. Najważniejsze jest, aby jasno określić w dokumencie, kto i co powinien dostać.

Jednocześnie małoletni lub niezdolni do pracy najbliżsi krewni: dzieci, rodzice, małżonek lub małżonek, osoby pozostające na utrzymaniu — zawsze mają prawo do spadku. Nawet jeśli nie zostały wymienione w testamencie. Każdy z nich może ubiegać się o co najmniej połowę majątku, który otrzymałby, gdyby nie było Testamentu. Dopiero po odjęciu udziału spadkobierców obowiązkowych pozostały majątek jest rozdzielany zgodnie z testamentem.

Jak dowiedzieć się o Testamencie?

Kiedy osoba sporządza Testament, Zwykle informuje o tym spadkobierców. Czasami mają nawet jego kopię. Ale musisz upewnić się, że spadkodawca nie zmienił swojej woli. Tylko ostatni Testament ma moc prawną.

Zdarza się również, że wiesz o Testamencie, ale nie masz go na rękach. Albo w ogóle nie jesteś pewien, czy ktoś bliski go zostawił.

W każdym razie pomoże Ci notariusz, który prowadzi sprawę spadkową. Zgodnie z prawem musi w ciągu jednego dnia roboczego od otwarcia sprawy sprawdzić, czy istnieje Testament i zbadać jego treść. Informacje te otrzymuje z rejestru jednolitego systemu informacyjnego notariatu, w którym przechowywana jest elektroniczna wersja aktualnego Testamentu.

Jeśli jesteś wymieniony w testamencie, a notariusz zna twój adres służbowy lub domowy, jest zobowiązany do skontaktowania się z tobą. Z reguły sporządzający Testament pozostawia notariuszowi kontakty spadkobierców. Notariusz może również ogłosić w mediach otwarcie sprawy spadkowej, ale zdarza się to niezwykle rzadko.

Nawet jeśli nie jesteś najbliższym krewnym zmarłego i nie należysz do osób ubiegających się o spadek z mocy prawa, Masz pełne prawo zwrócić się do notariusza prowadzącego sprawę spadkową. Może dowiedzieć się, czy istnieje Testament i czy jesteś w nim uwzględniony.

Co trzeba zrobić, aby wejść w dziedzictwo?

Głównym warunkiem jest, aby mieć czas na zgłoszenie swoich praw do spadku w ciągu sześciu miesięcy od śmierci spadkodawcy. Należy to zrobić, nawet jeśli jesteś jedynym możliwym spadkobiercą-w przeciwnym razie majątek trafi do Państwa.

Jeśli są inni wnioskodawcy i będą mieli czas na złożenie dokumentów w ciągu sześciu miesięcy, spadek zostanie im przekazany. Następnie będziesz mógł otrzymać swój udział, jeśli wszyscy inni spadkobiercy wyrażą pisemną zgodę na redystrybucję majątku, a notariusz poświadczy te dokumenty.

Inną opcją przywrócenia prawa do spadku jest sąd. Ale sąd podejmie decyzję na Twoją korzyść tylko wtedy, gdy przegapiłeś właściwy termin z ważnych powodów — na przykład dlatego, że nie wiedziałeś i nie mogłeś dowiedzieć się o spadku.

Krok 1. Skontaktuj się z notariuszem

Aby rozpocząć proces rejestracji spadku, musisz otworzyć sprawę spadkową u notariusza w miejscu ostatniej rejestracji spadkodawcy. Adres kancelarii notarialnej, która jest przypisana do adresu spadkodawcy, można znaleźć w Izbie notarialnej miasta, regionu, kraju lub powiatu. Kontakty Izb Regionalnych znajdują się na stronie internetowej Federalnej Izby Notarialnej.

Aby otworzyć sprawę, potrzebujesz tylko paszportu. Jeśli nie masz aktu zgonu spadkodawcy, Notariusz sam o to poprosi w Urzędzie Stanu Cywilnego. Ale w praktyce notariusze często odmawiają otwarcia sprawy spadkowej Bez dokumentów potwierdzających pokrewieństwo z spadkodawcą lub prawo do otrzymania jego majątku, dlatego wskazane jest natychmiastowe zabranie ich ze sobą. W każdym razie notariusz musi wyjaśnić, jakie inne dokumenty będą potrzebne do rejestracji spadku.

Notariusz będzie musiał napisać dwa oświadczenia:
  •  o otwarciu sprawy spadkowej;
  •  o przyjęciu spadku.
Wzory tych oświadczeń posiada Notariusz.

Jeśli inni krewni już otworzyli sprawę spadkową, ale nie chcą ci powiedzieć, który Notariusz ją prowadzi, możesz ją znaleźć samodzielnie za pośrednictwem internetowego rejestru spraw spadkowych.

To u tego notariusza możesz również złożyć wniosek o spadek. Przyjmuje je w ciągu pół roku od śmierci spadkodawcy. Kiedy Notariusz zbierze wnioski od wszystkich wnioskodawców spadkowych, określi, kto jest uprawniony do nieruchomości iw jakich udziałach. Na tej podstawie sporządzi zaświadczenia o prawie spadkowym dla każdego z nich. Dzięki tym świadectwom będą mogli uzyskać nieruchomość.

Jeśli lista spadkobierców jest jasna i wszyscy już złożyli wniosek o spadek lub zrzekli się go, notariusz może wystawić im zaświadczenia o prawie do spadku wcześniej niż sześć miesięcy później.

Po wydaniu świadectw można zakwestionować podział majątku tylko przez Sąd.

Krok 2. Oszacuj swój udział w spadku i dowiedz się, czy spadkodawca miał długi

Przed przystąpieniem do spadku warto dowiedzieć się, jakie długi pozostały u spadkodawcy. Pożyczki, pożyczki i wiele innych zobowiązań finansowych przechodzi na spadkobierców wraz z pieniędzmi i innym majątkiem. Jeśli długi są większe lub równe kwocie spadku, łatwiej jest zrezygnować z udziału.

Notariusz prowadzący sprawę spadkową pomoże oszacować wartość spadku i kwotę długów. Jak dowiedzieć się, jakie długi miał zmarły i czy konieczne jest ich zaciągnięcie, można dowiedzieć się z materiału "czy długi przechodzą w spadku?».

Masz prawo odmówić przyjęcia spadku i dobrowolnie zrezygnować z ubiegania się.

Jeśli to nie ty otworzyłeś sprawę spadkową, możesz po prostu nie ubiegać się o spadek.

Jeśli już napisałeś Oświadczenie o przyjęciu spadku, ale nie otrzymałeś jeszcze zaświadczenia o prawie do niego, w ciągu sześciu miesięcy od śmierci bliskiej osoby złóż notariuszowi kolejny wniosek — o zrzeczenie się spadku.

Jeśli zamierzasz dziedziczyć, przejdź do następnego kroku.

Krok 3. Zapłać opłatę państwową i uzyskaj zaświadczenie o prawie do spadku

Możesz otrzymać świadectwo spadkowe po sześciu miesiącach od śmierci spadkodawcy.

Notariusz może wydać zaświadczenia wcześniej. Ale tylko wtedy, gdy wszyscy spadkobiercy zgodnie z prawem i testamentem już napisali Oświadczenia o przystąpieniu do spadku lub zrzekli się go.

Przed uzyskaniem świadectwa własności należy uiścić opłatę państwową za rejestrację spadku. Jej wysokość zależy od wartości Twojego udziału w spadku.

Wycenę wartości nieruchomości przeprowadzają wyspecjalizowane firmy prywatne. Ale do obliczeń można użyć wartości katastralnej nieruchomości-jest ona wymagana w rejestrze. Jeśli masz trudności z wyborem rzeczoznawcy, skonsultuj się z notariuszem.

Niektórzy spadkobiercy są zwolnieni z opłaty skarbowej:
  •  osoby ubezwłasnowolnione, nad którymi ustanowiono opiekę;
  •  osoby niepełnoletnie i ich opiekunowie;
  •  wszyscy spadkobiercy, jeżeli spadkodawca był ubezpieczony na koszt organizacji i zginął w wypadku przy pracy;
  •  spadkobiercy mieszkania, w którym zostali zarejestrowani wraz z spadkodawcą.
Notariusz wyda każdemu spadkobiercy pokwitowanie z kwotą cła państwowego. Po tym, jak wnioskodawca przyniesie notariuszowi pokwitowanie z płatnością lub czek, otrzyma zaświadczenie o prawie do spadku.

Uwaga: notariusz nie ma prawa żądać od ciebie żadnej dodatkowej opłaty za swoje usługi poza cłem państwowym.

Krok 4. Zarejestruj nieruchomość dla siebie

Gdy świadectwo spadkowe znajdzie się w twoich rękach, możesz uzyskać dostęp do należnego Ci majątku.

Własność odziedziczonej nieruchomości (dom, mieszkanie, domek letniskowy, Ziemia, Garaż) należy zarejestrować w rejestrze. Będziesz potrzebował paszportu i zaświadczenia o prawie spadkowym.

Samochód lub inny pojazd należy zarejestrować w policji drogowej. W tym celu należy skontaktować się z biurem z paszportem i zaświadczeniem o prawie do spadku.